Friday 6 January 2012

tanda mukjizat ALLAH

assalamualaikum sahabat sekalian? sedang buat apa kalian sekarang? semoga tiap hari ada sumbangan sahabat kepada ISLAM. masyaALLAH indah bukan? 



sedarkah sahabat bahawa begitu banyak tanda-tanda kebesaran ALLAH SWT yang dapat diamati sama ada pada diri atau alam? daripada sekecil-kecil perkara sehinggalah kepada sebesar-besar ciptaanNYA. walau sehebat mana pun makhluk bergelar manusia, mereka tetap tidak mampu untuk menandingi kehebatan ALLAH SWT. tidak percaya? seharusnya percaya, ini terbukti daripada kisah Firaun yang mengaku dirinya sebagai tuhan. bermegah bahawa alam semesta ini miliknya, tetapi akhirnya lupus dari dunia hanya kerana air. subhanALLAH, hebatnya kuasa pencipta! tanda-tanda daripada kebesaran ALLAH itu tidak perlu dilihat jauh tetapu perhatikan saja pada tubuh badan anda.

    1. pada telinga anda terdapat jaringan yang mirip dengan mata dan didalamnya terdapat 30 ribu sel pendengaran untuk memindahkan suara-suara yang paling halus. manakala, di dalam otak terdapat perangkat yang mengukur tingkatan masa agar suara sampai ke setiap dua telinga iaitu kanan dan kiri. tingkatan itu berfungsi untuk menyingkap sisi suara        bagi diri manusia

    2. pada kepala anda ada rambut. mungkin anda tidak tahu bahawa diatas kepala mempunyai 300 helai rambut. pada setiap rambut itu terdapat pembuluh darah, otot, urat saraf, kelenjar lemak, dan pelbagai lagi.

    3. adakah anda percaya bahawa pada bahagian lapisan di dalam  mulut terdapat 500 sel? dan setiap lima minit, setengah juta sel mati di dalam dinding mulut bahagian dalam sehingga akhirnya digantikan dengan setengah juta sel yang baru. sungguh luar biasa ciptaan ALLAH SWT.

    4. di dalam hati, terdapat 300 sel yang mungkin keseluruhannya dapat membentuk menjadi hati yang baru dalam jangka masa empat bulan. fungsi hati begitu banyak, sangat penting dan sungguh mengagumkan yang mana manusia tidak akan dapat hidup tanpa hati dalam masa tiga jam.

    5. pada jaringan mata jugak terdapat sepuluh tingkatan. bahkan, didalamnya turut terdapat 140 juta alat yang menerima cahaya. bukan itu saja, dari mata hinggalah ke otak, terdapat urat saraf mata yang terdiri daripada seribu jaringan urat saraf lagi. SubhanALLAH begitu halus ciptaan ALLAH kan sahabat??

    6. menarik lagi, dibawah permukaan kulit terdapat lima belas juta alat adaptor untuk meningkatkan kepanasan badan iaitu kelenjar peluh. pada setiap kelnjar peluh terdapat adaptor yang mengatur paras suhu kepanasan badan dan juga mengubah suhu kelembapannya.

    7. beralih kepada lidah pula, di bahagian permukaan lidah terdapat 9 ribu alat perasa untuk mengenali rasa manis, masam, pahit dan juga masin. apabila ia dapat dikenalpasti, rasa tersebut dipindahkan olehnya ke bahagian otak





    8. sesungguhnya, jantung berdenyut sebanyak 60 hingga 80 denyutan dalam satu minit. pada setiap hari, jantung berdenyut sebanyak 100 ribu kali manakal mengepam lapan ribu liter darah. sedangkan, 200 liter bersamaan dengan satu tong. kajian turut dilakukan oleh para ilmuwan dan para pengkaji berkenaan pengepaman jantung terhadap darah di usia manusia. ia terbukti bahawa jantung telah mengepam sebanyak 56 juta gelen dimana satu gelen bersamaan dengan 5 liter.

    jaga iman, jaga diri baik-baik ya sahabat sekalian. SAYANG ALLAH! assalamualaikum =D

    No comments:

    Post a Comment