Saturday 7 January 2012

berdoalah kepadaNYA

" ALLAH does not judge you on how bad you in the past,  but rather on how good you strive to be now "

such a beautiful words is it??. Bismillahirahmanirahim and assalamualaikum to my dearest sahabat =D .

" sesungguhnya Tuhan-mu Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi itu pemalu lagi mulia. Dia ( ALLAH ) malu terhadap hamba-hambaNYA yang mengangkat tangan berdoa, tiba-tiba tidak diberi olehnNYA akan permintaan itu " Riwayat Tarmizi dan Abu Daud



"sudah banyak kali saya berdoa tapi adakah ALLAH SWT akan makbulkan?? " MASYAALLAH, perkataan ini sering atau pernah bukan terkeluar dari mulut kalian semua?? tipu kalau tak pernah. sebenarnya sahabatku, mari saya bawa anda berjumpa jawapannya. cuba renung jawapan ALLAH SWT menerusi firmaNYA dalam ayat 60 surah Ghafir yang bermaksud " berdoalah kepadaKU, nescaya AKU (ALLAH) akan perkenankan doa permohonan kamu ". saya yakin tentunya kita tidak akan merasa ragu-ragu tentang doa kita sama ada dalam perhatian ALLAH ataupun tidak. sahabatku, apa doa yang kamu doa setiap hari?? jangan sombong ya, doalah kepada ALLAH walau sepatah doa pun. ALLAH suka kepada hambanya yang berdoa! =D

setiap daripada kita tentunya mempunyai impian dan hajat dalam menyempurnakan perjalanan hidup di dunia ini. hanya dengan kalimah " KUN FAYA KUN " , maka doa, hajat ataupun istilahnya harapan akan menjadi kenyataan. waktu itu, bertapa girangnya hati yang kecil kudus itu bukan?? tapi ada lagi malas nak berdoa. alahai, mengingati diri dan sahabat. daripada sekecil-kecil permintaan sehingga ke sebesar manapun sesuatu harapan itu hanya ALLAH SWT yang berkuasa menjadikannya kenyataan.

Pohon Hidup vs Pohon Mati

namun bagaimana pula bagi orang hidupnya tiada harapan, tiada impian, malah jauh sekali untuk mengangkat tangan berdoa- rasa malas berdoa. tentunya orang yang dalam hatinya ada rasa " malas meminta " pastinya tidak akan memperoleh apa-apa. orang yang malas berdoa adalah orang yang sombong. mari sama-sama kita periksa hati masing-masing. tentunya pernah terdetik rasa "malas meminta", bukan? orang yang tidak mempunyai apa-apa tentunya nanti perjalan hidupnya semakin lama semakin merosot - lemah jiwa dan pemikiran - hatinya kering. ibarat pokok yang akan layu dan mati. ini berbeza dengan pokok yang selalu disirami air, sudah tentunya dari jauh sudah nampak kehijauannya. sesungguhnya berdoa adalah baja kehidupan.

Doa dan Sabar


bermacam ragam dalam berdoa : ada yang baru satu atau dua kali berdoa tapi mengharap ia terus dikabulkan oleh ALLAH SWT; ada pula jarang berdoa tapi memohonya banyak; ada juga yang "rasa rajin nak berdoa" hanya apabila berada dalam kesusahan atau kesakitan sahaja...... ketika sihat dan senang berat sekali hendak mengangkat tangan walaupun untuk menyatakan syukur kepada ALLAH SWT atas nikmat yang diberi. bertapa ruginya orang sedemikian rupa. agak-agak kita dalam golongan mana? 

kalau ALLAH itu boleh malu andai tidak memberi kepada hambaNYA, apatah lagi kita sepatutnya lebih malu kerana malas meminta, jarang meminta kepadaNYA. namun, ramai antara sahabat yang tidak sabar-sabar agar doanya dimakbulkan ALLAH, tetapi bagaimana ALLAH akan memakbulkan doa kita andai kita berdoa "ikut mood" semata-mata? apabila ada hajat, kita menadah tangan, tapi kalau tiada hajat, lansung seusai solat kita terus bangun. ehem ehem, pernah buatkan? jangan menidakkan, itu sifat manusia leka dengan godaan dunia!

doa adalah permintaan atau harapan kita kepada ALLAH SWT. doa juga adalah talian kita secara terus debgan ALLAH SWT. untuk berdoa bukan semata-mata pada setiap kali selesai solat, malah di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja. andai hati terdetik untuk berdoa, maka segeralah berbuat demikian.

kita sering mendengar ungkapan, " kata-kata itu adalah doa ". andai terdetik dalam hati akan sesuatu, maka itu juga dikira sebagai doa. jadi, berkata-katalah - di mulut atau di hati- hanya yang baik-baik saja. ini adlah kerana malaikat kiri dan kanan kita juga selalu mengaminkan doa kita. =D

pintalah apa jua kepada ALLAH SWT dengan penuh keikhlasan dan bersungguh-sungguh. ibarat sebaik saja kita aminkan doa, ALLAH terus menyambut doa kita. dalam apa pun doa kita kepadaNYA, ketahuilah bahawa rahmat ALLAH itu sentiasa mendahului daripada kemungkaranNYA. MasyaALLAH baik sungguh ALLAH!

ingatlah sahabatku, jangan kalian berburuk sangka kepada ALLAH SWT. bagi doanya sudah di makbulkan, bersyukurlah banyak-banyak dan jangan berhenti berdoa. tetapi bagi yang belum dimakbulkan doanya, usahlah berputus asa mengharapkan rahmat ALLAH SWT dan teruskan berdoa. mungkin ada hikmah di sebaliknya. ingat sahabatku, dengan mengingati ALLAH maka hati-hati akan menjadi tenang. tak nak hati tenang ke? pasti mahu kan? maka dekatkan diri dengan ALLAH SWT, berdoa adalah cara paling senang! ini keran doa mampu mengubah takdir. jadi selamat berdoa! ^_^

wahhhhhhhhhhhhh... panjang lebar entri saya kali ini, semoga bermanfaat kepada sahabat sahabat di luar sana. yang baik kita ambil, yang buruk kita tinggalkan. okaylah sahabat ku sekalian, jaga iman, jaga diri baik-baik ya. SAYANG ALLAH! assalamualaikum.




No comments:

Post a Comment