Thursday 12 January 2012

chanteknya kalau tutup aurat

assalamualaikum wahai sahabat-sahabatku. apa khabar kalian semua?? tak ada apa sangat yang saya mahu berkongsi, cuma mahu bercakap sedikit tentang penutupan aurat. lately, saya selalu berjumpa dengan ramai kaum hawa yang menutup aurat. ada yang mula berjinak-jinak untuk berhijab pun ada. SUBHANALLAH, berita gembira. seronok saya lihat. ada yang bertudung labuh tak kurang ramai saya jumpa sahabat yang berniqab! ALLAHU ALLAH bila pula masa saya mahu berniqab?? saya nantikan saat itu, saya berkongsi cerita dengan dua orang sahabat baik tentang berniqab ternyata respon mereka buatkan saya senyum sampai telinga! ALHAMDULILLAH syukran jazilan sahabat-sahabatku.

masih saya teringat beberapa ayat sahabat semasa perbualan tempoh hari.

sahabat A 

saya: " sahabat, saya mahu berniqab tapi orang tak pandang pelik ke?? "

sahabat: "yeke? ALHAMDULILLAH. bagusnya =D . eh taklah, orang tak pandang pelik pun. lagipun sekarang ramai yang dah berniqab, mungkin ada certain kawan akan tegur. tapi biasalah, benda baru. macam pakai beg baru nanti orang pun tegur kan? heee jadi dayah kena kuat sikitlah kat situ. awal-awal memang agak segan or tak biasa. tapi 3 or 4 hari dah biasa "

saya: " saya nak berniqab, tapi hati saya ragu-ragu lagi?! "

sahabat: " Alhamdulillah, dayah pakailah. saya sokong! saya pun teringin nak berniqab, tapi entahlah. heee, gembira & happy dengar berita ni. saya pun rasa bersemangat nak pakai. INSYAAALLAH, dayah jangan lupa betulkan niat, sebab syaitan bolak balikkan hati kita! kuat semangat ya dayah! go dayah go! "

saya: " amin. terima kasih sahabat yang saya sayang! INSYAALLAH saya tengah perbetulkan niat, semoga dipermudahkan =D "

sahabat: " amin, syukran dayah. semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat daripadaNYA. amin ya rabbal' alamin "

sahabat B

saya: " tak tahu macam mana nak story kat awak, baca blog and you know why "

sahabat: " ALLAH sungguh sejuk niat anda. saya doakan yang terbaik untuk anda, sungguh mulia "

saya: " entahlah.. "

sahabat: " ALHAMDULILLAH, mungkin dah tiba masanya "

saya: " bennda ni dah lama saya fikir (niqab) "

sahabat: " ALHAMDULILLAH, bagusnya. sepanjang saya berkawan dengan wanita, tak pernah ada yang ada keazaman yang kuat macam awak. itu mungkin satu petanda, petanda untuk awak berubah ke arah yang lebih baik and ALLAH pilih anda. saya menanti =D semoga ALLAH permudahkan sahabatku ini untuk berubah. amin ya rabb "

ALHAMDULILLAH, syukran jazilan sahabat sahabiah. syukur kalian banyak menyokong, INSYAALLAH saya juga berharap semoga dipermudahkan. sebenarnya, ramai yang menyokong dan ramai yang menyedari sedikit demi sedikit perubahan saya. ALHAMDULILLAH, tak henti-henti saya mengucapkan syukur. saya harap doa kalian semua, untuk saya kuat hadapi semua ni. =D

okay sahabat, berbalik kepada penutupan aurat. banyak article-article saya jumpa. semua menyeru kearah kebaikan, kearah penutupan aurat yang lebih sempurna. bagi saya, saya rasa kalian patut menghargai usaha-usaha sahabat lain menyampaikan ilmu. baik melalui facebook, twitter, blogger, skype dan etc semua itu nasihat-nasihat berguna. peringatan yang cukup jelas, jadi janganlah menidakkannya. (^_^)v

" wahai nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya semasa mereka keluar, cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal sebagai perempuan baik-baik maka dengan itu mereka tidak akan diganggu. dan ingatlah bahawa ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. " (al-AHZAB 59)

" CANTIK bukan bererti buka-bukaan dan CANTIK juga bukan bererti selalu berdandan tapi CANTIK yang sebenar bila tertutup rapi dan diiringi hati yang suci murni "

" CANTIK wanita hakikatnya pada AKHLAK dan AGAMAnya. bukan pada DANDANAN, SOLAT juga aspek utama kerana baik solatnya maka baiklah dirinya. wanita perlu lebih YAKIN dan UTUH jati diri "

syukran jazilan kak zubaidah bagi share <3

antara pesanan untuk sahabat:






okay, sampai sini sahaja perkongsian saya. yang baik diamalkan, yang buruk ditinggalkan. ingat ya sahabat! jaga iman, jaga diri baik-baik. SAYANG ALLAH! Assalamualaikum

3 comments:

  1. sahabat c plak nak cakap =)

    alhamdulillah.. yakinkan diri..syaitan akan slalu meragu-ragukan hati manusia y nak buat kebaikan.. hidayah tu bkn dtg slalu.. mgkn hari ni dtg,esok pergi.. sementara msih diberi hidayah, elok x dilengahkan.. may barokah u get..insyaALLAH

    ReplyDelete
  2. dah lama tak menjenguk.. alhamdulillah, syukran jazilan sahabat =D
    insyaALLAH harap macam tu juga, semoga dipermudah..

    ReplyDelete