Monday 29 May 2017

Menu 2 Ramadhan 1438H: Sayur Gulai Kobis Putih

Assalamualaikum..

Amacam 2nd day puasa? Okay tak? Ada yang masih penuh puasa?? Alhamdulillah tahniah ye uollss.. So hari ni aku masak super duper simple, Sayur Gulai Kobis Putih + Ayam Panggang Madu (Lauk Bazar). Ya Ampun, mahalnya harga menu bazar tahun ni, aku beli 2 ketul ayam- Peha (RM 6) & Rangka (RM4), total semua RM10. 1 menu je aku dan masak semalam. Balik rumah dah pukul 5.20 petang (sibuk hantar adik aku pergi KP) & terkejar-kejar 6.30 petang nak ke CBS UTC.

Oh ye, tahun ni Wan Keropok Sira Legend Kuantan join Car Boot Sales (CBS) @ UTC Kuantan. Dah terlanjur cakap pasal keropok sira pedas ni, moh ler teman ajok aokmerr semua kunjungi tapak boot kami. Ada macam-macam barang kami jual kat sana. Antaranya, Wan Keropok Sira, Kerepek Popia "Say Cheese", Tudung & Shawl dari NI Collection & Perfume daripada DeXandra.








Okay, habis cerita tentang CBS UTC Kuantan. Aku nak share resepi yang super pantas Sayur Gulai Kobis Putih.

Bahan-bahan:

Kobis- ikut kuantiti yang diperlukan
Bawang Besar- 1/2 biji
Santan - 1 biji
Udang Kering @ Ikan Bilis - 1 sudu besar (ditumbuk)
Lada Besar - Hiris nipis
Garam- secukup rasa

Cara-cara:

1. Potong kobis & cuci. 
2. Letakkan santan ke dalam periuk & panaskan atas dapur.
3. Masukkan udang kering yang telah ditumbuk, kacau sehingga mendidih.
4. Apabila mendidih, masukkan bawang besar, kobis & lada besar.
5. Perasakan dengan garam secukupnya. Tutup api & sedia dihidang =D



Simple kan? Esok aku share next resepi pulak, bye!


No comments:

Post a Comment