Thursday 18 September 2014

Tutorial: Site Connection Error!

Assalamualaikum, hi!

Aku nak share tips pada sesiapa yang agak tak reti, tak pandai, tak bijak nak handle bila search engine dalam lappy buat hal. Bila internet tak boleh pakai, rasa macam no functionnya laptop ini. Bungkus bawak balik rumah much better, haha bapak kejam. Aku salah seorang yang buta kayu. Bila dah tahu lappy tak boleh nak connect dengan wifi aku jadi gelabah 360' hehe. So ini tutorial untuk korang yang pernah jadi macam aku.

Ini contoh search engine yang tak boleh connect dengan internet.

 Mesti korang macam wonder, dah kenapa laptop ni? pagi tadi elok je aku pakainya, ni buat hal pulak? kan

Jawapannya: mungkin disebabkan troubleshooting berlaku. File dalam laptop become corrupted. Jadi first stepnya:-

1. Buka mozila, cari button yang ada 3 jalur kat atas hujung sekali tu. Then click help, yang tanda (?) dan pilih Troubleshooting Information. The Troubleshooting Information tab will open.

2. Cari Application Basics section, click pada (Show Folder). Window dalam profile files akan open.

3. Then tutup mozila, tapi jangan tutup profile files yang buka tadi.

4. Cari file named cert8.db or cert8. Click files itu.

5. Right click to delete the files.

6. After dah delete files tadi, open back mozila. Page akan keluar macam dalam gambar kat bawah ni.


 
Dalam gambar tu ada banyak pilihan. Korang pilih I Understand the Risks. Then Continue, lepas tu search engine dah boleh pakai macam biasa. Selamat mencuba! =D

Tips: cert8.db files will be created when you restart Firefox. This is normal. =)

No comments:

Post a Comment