Thursday 19 June 2014

Dont be too lazy.

Hi..

Entri ini aku nak tulis pendek saja, just untuk remind adik, kakak dan kawan-kawan aku kat luar. Maaf jika ada terasa hati atau marah dengan apa yang akan aku bangkitkan. Dulu aku selalu merungut kat umi, 
"Umi rumah(kat Uni) along bersepah, kalau along tak sapu tak ada pun orang nak sapu".

"Umi, sampah kat rumah tinggi bukit pun still tambun-tambun, tak ada pun budak-budak ni tergerak hati nak buang".

Mak aku just tanya satu soalan daripada berpuluh-puluh rungutan aku selama ni. 

"Habis, along buat tak? Along buat tu sebab apa?"

(Eh dua soalan tapi dalam satu nada, hehe)

Aku jawab, "Buatlah, tak tahan duduk dalam keadaan bersepah sampah situ sini".

"Good". Umiku jawab, then she said "Macam nilah along, kita buat bukan untuk tunjuk-tunjuk kat orang. Kita buat untuk diri kita dan untuk dapat pahala. Kalau diaorang tak nak buat kita tak boleh paksa".

I'm sorry kalau aku kata aku pernah duduk dengan housemate dan roomate yang agak berat bab hal-hal mengemas. Aku tak tahu kenapa, mungkin nak buang sampah dalam tong tu perkara yang menggelikan, nak angkat penyapu macam gadis melayu ke kiri kanan hayun penyapu tu tak cool kot. So, jalan mudah tak payah buat apa-apa just duduk saja biarkan bersepah dan tunggu saja orang lain buatkan untuk kita, Oh dah selamat kan?

Macam nilah untuk Si Rajin dan Si Kurang Rajin, aku nasihatkan supaya buatlah. The main reason is awak adalah PEREMPUAN. Sampai satu masa nanti, awak dah kahwin ada anak, nak tak nak awak akan buat semua kerja. Sekarang awak kata malas nak masak, still boleh diterima sebabnya macam tak berbaloi ah nak masak berapa kerat sangat makan. Tapi kenapa tak rajinkan tangan mengemas, mencuci benda-benda simple?? Please jangan terlalu selesa and jangan terlalu pemalas untuk buat itu ini. Kita pergi kelas pun kita rajin cantik-cantikkan diri, make up, pakai lawa-lawa siap wangian bagai. Tapi kenapa kalau kat hostel tak boleh nak buat benda sama?

Berubahlah adik-adik, kakak-kakak dan semua Si Kurang Rajin. Jangan pejamkan mata buat tak nampak saja apa yang berlaku, kadang-kadang kawan kita tak mampu nak tegur depan-depan. Mungkin sebab takut kita terasa hati, bergaduh or apa-apa yang tak best jadikan. So pendekatan yang terbaik, kita sama-sama bekerja bantu membantu.

Aku nasihatkan untuk diri aku sebagai teguran dan ingatan bersama. Please don't be too lazy. Gambar kat bawah ini jadi pencabar aku. Malu beb jadi perempuan pemalas. Korang pernah dengarkan, "rajinyaaaaaaaa awak". Dah tu kenapa awak pun tak rajin macam dia?? hehe renungan bersama =D



 

 

1 comment:

  1. Selalu alami situasi mcm ni. Bila diorang nmpak kite tengah kemas sorang2, ada yg tolong. Ada yg senyum2.

    ReplyDelete