Saturday 11 January 2014

Kerja part time

Assalamualaikum semua.
Dah 2014 kan? Aku baru bercita-cita nak update blog time 31 December 2013 hari. Kengkonon ah buat syok, last daykan. Sekali sebab busy + internet lembab + tahap kemalasan lampau bila internet dah laju, maka ku katakan hi-hi bye-bye jelah. Tahun 2013, tahun yang aku paling malas tahap dewa nak hupdate blog. Tak tahu kenapa. Kurang keideaan (bahasa kau nak rosak je) agaknya.

Okay, sebenarnya aku nak cerita pasal kerja "part time". Korang tahu kerja "part time" tu apa? Dalam kata lain macam kerja sambilan, nak kerja full time tak boleh lagi sebab aku still student. Kelas berderet-deret, assignment berduyun- duyun, tutorial bertingkek-tingkek. Sekarang aku dah free, tak ada jawatan. Dah turun takhta jadi MPKK, tahukan apa tu MPKK? Aku pernah cerita entri dolu-dolu (entri Gunung Jerai). So, back to story aku kerja part time kat student mall kolej kediaman UniMAP ni. Kolej kediaman Tan Sri Aishah Ghani (KKG)- or lebih senang kalau orang tanya aku stay mana? Aku jawab "Wang Ulu".

Kerja part time aku jaga kedai runcit, alah kedai yang jual barang-barang makanan, air, ubat-ubat. Kedai tu kecik je, 1 shift just sorang je jaga. Mostly pekerja kat kedai ni ialah student UniMAP gak. Actually, aku dah 2 sem kerja. Tapi baru sekarang timbul kesedaran nak hupdate pasal kerja part time. Sebabnya, ramai adik-adik tanya aku. "Boleh ek akak kerja?", "Tak ganggu ke kak?". Ya, boleh sangat adik-adik oi. Rajin @ malas je & yang penting kenalah pandai curi masa. 


Ghuper aku tak gini pom okay, tak ada terpekik terlalak panggil customer.
Aku jenis yang ayat cencomel gitu =D
Aku kerja sekejap je sebenarnya, memandangkan kelas sem ni tak banyak and selalu habis awal. Then aku pilih waktu bekerja dari 6.30 petang- 8.00 malam. See, bapak kejap kan? Kalau orang tanya aku kerja sampai pukul berapa, aku jawab je aku kerja sejam setengah je! Tak banyak pun kerja sebenarnya kat kedai tu, just cek barang apa tak ada, cek expired date barang-barang, stock up air dalam peti ais, susun-susun barang yang baru sampai, kemas-kemas and yang paling penting jadi cashier. Kenyit-kenyit mata kat anak-anak ikan. Ya Allah daya, sedih umi dengar anak dara perangai tak bertamadun giteww..hahaha
Lepas habis kerja aku lelaju ah balik solat Maghrib. Pastu mandi, makan and study jelah. 

So far, tak ada masalah pun kerja. Aku still boleh manage time, homework pun siap. And bayaran pun okay saja, ikut hours yang aku kerja. Kira duit tu boleh buat saving or back up money time kesusahanlah. See, pandai tak ioolss cari nafkah untuk anak-anak cacing dalam perut? hehe.. Okaylah I got to go. Nak kena study, ada 2 lagi killer paper untuk Final ni. Doakan aku mudah jawab okay =D

salamAlaykum

No comments:

Post a Comment