Tuesday 24 December 2013

Mencari Al-Andalus

Assalamualaikum. 
Rajin pulak aku nak hupdate-hupdate blog time-time study week ni. Actually aku nak share sikit tentang Andalusia. Kalau sebut tentang Andalusia semua mesti akan terfikir tentang semenanjung Iberia yang menjadi bumi Muslim pada kurun 711 sebelum Masihi sehinggalah kejatuhan Granada pada tahun 1492 Masihi. Kan-kan?? Baik cakap ye, kalau tak aku sumbat tomato 40 biji dalam mulut!hehe..
Kemain lagi kan? siap hafal kurun masihi tahun bagai?? Peminat sejarah yang tegar, phewww! Info-info ni korang mesti pernah belajar time form 4 and form 5 kan?? Aku ingat lagi tiap minggu selalu ade homework sejarah, tiap minggu kena siapkan berpuluh soalan untuk setiap bab! Fuhhhhh! Kemain cikgu bagi kerja kaw-kaw punya, Alhamdulillah sejarah aku A. hehe


Okay continue cerita tentang Andalusia, situated in Spain (Sepanyol), Andalusia is divided into 8 region which is Almeria, Cadiz, Cordoba, Granada, Helluva, Jaen, Mallaga and Seville.
Selain pengaruh Muslim dan Rom, sejarah Andalusia terbentuk dengan kedatangan bangsa Iberia, Carthagians/ Phoenicia, Rom, Vandal, Visigoth dan Byzantine. Ternyata bumi Andalusia ini meraikan kepelbagaian penghuninya yang berbilang-bilang kaum.

Antara tempat-tempat yang harus dikunjungi ialah Cordoba. Diiktiraf sebagai tapak Warisan Dunia UNESCO, Cordoba menjadi bukti kekeuasaan kerajaan Moor yang merupakan bangsa pedangang dan golongan cendekiawan. Di sinilah terletak Masjid Cordoba yang mampu memuatkan 30, 0000 orang jemaah pada suatu masa!

Hati anda pasti akan tertawan dengan gaya hidup ala santai di tempat-tempat seperti istana Alcazar, monumen Mezquita serta Medina Azahara.

Alhambra waktu siang!
Dari Cordoba, make sure also you go to Granada! Granada- kota metropolis yang terletak di kaki bukit Sierra Nevada. Kota yang menjadi kubu terakhir kerajaan Muslim Moor ini jatuh ke tangan raja-raja Katolik pada akhir kurun ke-15. Kesan daripada ini terbinalah AlHambra, sebuah istana merah yang juga dilindungi oleh UNESCO.

Untuk menghayati sepenuhnya keindahan crimson castle ini, pastikan anda mengikuti 'Night Tour' yang disediakan. Di bawah sinaran bintang-bintang malam, istana AlHambra kelihatan bertukar warna daripada merah menjadi perak. Ia dibina suatu masa dahulu bagi tujuan ketenteraan. AlHambra berfungsi sebagai alcazaba (kubu), alcazar (singgahsana) dan medina(kota).

Di Gibraltar, jangan ketinggalan untuk melawat istana Moorish dan Menara Homage. Jatuh ke tangan British pada tahun 1704, tempat ini juga dikenali sebagai The Rock dalam kalangan penduduk tempatan. Pelawat juga pasti akan kagum melihat selat Gibraltar yang menjadi pelabuhan maritim yang tersibuk di dunia!

Bagi mereka yang gemar membeli belah, Gibraltar pastinya menyediakan sesuatu yang istimewa untuk dijadikan hadiah tanda kenangan dan bebas cukai. Mata wang yang digunakan adalah Gibraltar Pound (GIP), tetapi Euro (EUR) juga diterima bagi urusan jual beli.


Inilah dia Alhambra waktu malam!
Dalam gambar pun dah cantik, kalau depan mata??
Pengsan! *_*
.................................................................

So, kalau korang berminat nak berjalan-jalan ke Andalusia. Nak pergi Alhambra, Masjid Cordoba, Istana Moorish, Menara Homage and many more boleh refer kat sini http://www.twtravel.com.my/ . Diaorang akan guide macam mana nak pergi sana dari A to Z. They all also provides:

 1. Tiket penerbangan
2. Urusan perjalanan individu & berkumpulan
3. Penginapan
4. Nasihat perjalanan
5. Lawatan ke tempat menarik
6. Pemandu pelancong

Or else, kalau nak keterangan lanjut bolehlah direct contact En. Kasmadi.

Akhir tahun ni ramai sangat nak berjalan kan? So, aku suggest bolehlah usha2 untuk ke Andalus. One of the main reason is ofcourselah tempatnya menarik! cantik  kebaboom and penuh dengan sejarah. Mesti blink-blink mata korang nanti. Okay, salam sayang semua. bye!

No comments:

Post a Comment