Saturday 29 September 2012

good things will come for those who wait?

salamAlaykum..

panjangnya tajuk! melampau betul hw..mukhadimah hari ini saya mulakan dengan perkataan lelaki dan perempuan? cerita apa pulak saya nak cerita hari ini.

Bismillahirahmanirahim...

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu. ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui "
 ( surah al-Baqarah ayat 216 )

lelaki dan perempuan memang tidak dapat dipisahkan. melengkapi antara satu sama lain, tapi pernah tak sahabiah berfikir sejenak apakah hikmah ALLAH menjadikan kita berpasang-pasang? Allah menjadikan isteri dari jenis yang sama supaya kamu cenderung ke atas mereka? pernah tak sahabiah terfikir untuk mempunyai pasangan yang menepati keinginan hati? jawapanya pasti ya bukan?

pernah atau tidak sahabiah cuba melakukan solat isthikarah untuk meminta petunjuk jodoh? alahai tipikal sungguh soalan saya bukan? tapi bila cakap pasal jodoh, semua tersengih-sengih semua ada idea, tanggapan sendiri. ada yang memilih untuk bernikah awal ada yang memilih untuk bernikah lewat. tapi pada saya yang mana satu pilihan itu adalah keputusan yang terbaik kita laksanakan. ALLAH akan menghantarkan jodoh kepada kita bila DIA tahu yang kita sudah bersedia, so anda dah bersedia? sedia maksudnya di sini bukanlah jumud sangat skopnya. sedia galas tugas sebagai suami isteri. no, bukan itu sahaja. sedia maksudnya di sini ialah dari segala aspek. sudah sediakah kamu bernikah dengan family sidia? sudah bersediakah kamu menghadapi dugaan dengan sidia dalam keadaan susah atau senang?

sahabiah, pernah tak terfikir - seronok betul tengok orang lain couple? tayang gambar sana sini dalam laman sosial. meletakkan status " in a relationship" ? cemburu tak? mungkin ada yang mengangguk, ada yang tidak.  sahabat-sahabat semua.. marilah kita renungkan, belum tentu pasangan kita itu adalah suami kita atau isteri kita. kita "couple" bagai nak rak, tayangkan segala ke "sweetan" kepada umum. padahal HARAM hukumnya disisi Islam. lagi terang lagi bersuluh couple itu sudah cukup menghampirkan diri kepada zina. jadi mengapa masih kita dekati maslahat itu?? tepuk dada tanya iman. sedarilah bahawa semua itu adalah kebahagian yang sementara.

jika kita memperoleh cinta itu dengan senang, maka dengan senang jugak ALLAH menarik rasa cinta itu. pernahkan terlintas di minda sahabat, cinta kepada insan bernama manusia itu adalah ujian daripada ALLAH? jika kita tidak pandai mengaturnya, maka ALLAH dengan mudah menarik rasa indah itu.

jadi sahabiahku, saya ingin berkongsi doa dengan semua. marilah kita hayati dan amalkan doa ini. semoga doa Nabi Daud A.S  ini memberi kita semangat dan teguh dalam mencintai ALLAH SWT  sepenuh hati kita melebihi cinta kepada makhluknya.


" Ya ALLAH, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-MU, Dan cinta kepada orang lain yang mengasihi-MU, Dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-MU, Jadikanlah cinta-MU itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan, Ya ALLAH, sesungguhnya aku memohon cinta-MU, Dan cinta orang yang mencintai-MU serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cinta-MU,

Ya ALLAH , apa sahaja yang engkau anugerahkan kepedaku daripada apa  yang aku cintai, Maka jadikanlah ia kekuatan untukku mencintai apa yang Engkau cintai. Dan apa saja yang Engkau singkirkan daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia keredaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai, Ya ALLAH, Jadikanlah cinta-MU sesuatu yang paling aku cintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan.

Ya ALLAH , jadikanlah aku mencintai-MU , mencintai malaikat-MU, Rasul-MU dan hamba-MU yang soleh, Ya ALLAH hidupkanlah hatiku dengan cinta-MU dan jadikanlah aku bagi-MU seperti apa yang Engkau cintai, Ya ALLAH, jadikanlah aku mencintai-MU dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-MU.

tidak perlu couple, tidak perlu bercinta bertahun lamanya. jika ALLAH sudah tetapkan dia adalah pasanganmu, maka sejauh mana pun kita lari dan menidakkannya ia tetap akan berlaku.KunFayakun, itu janji ALLAH. jadi doalah yang terbaik untuk Jodoh kita dan sentiasa bersangka baik terhadap ALLAH SWT =). 

happy ever after till Jannah..
Wallahualam, salam sayang..

-hw-

1 comment:

  1. yup sye stuju dgn pandangan yg dikemukan oleh saudari..benar setiap manusia ada perasaan..fitrah manusia suka pd yg berlainan jantina..dlm Islam ada batasnya yg perlu ikut..kerana dlm bats itulah terselit keindahan..ada caranya bilamana kita ada perasaan suka tu..perlulah adu pd Illahi..pertama istikharah dan yg kedua bermesyuarah..indahnya Islam jika kita dihayati dengan betul2

    ReplyDelete