Saturday 31 December 2011

alhamdulillah penutup bagi 2011 saya akhiri dengan...

asslamualaikum sahabat. apa khabar iman kalian? ya ALLAH, sedar tak sedar 2011 bakal melabuhkan tirai. jadi hari ini saya mahu akhiri blog ini bercakap tentang para akhwat.

saya rasa kalian pernah baca dalam blog, dalam majalah atau mana-mana sumber sekalipun. suka untuk saya bercakap tentang tajuk ini "awak, jangan buat saya jatuh hati. kesian saya nanti. " pernah dengar? okaylah mari saya bawa sahabat menyelam tentang soal hati. sebenarnya wanita itu punyai satu cinta. anda tahu apa itu cinta? cukup meluas maksudnya, ehem-ehem ini esti ada orang bosan. apalah hw cakap tentang cinta, tak habis-habis tentang cinta. bukan saya nak bercakap, tapi melihatkan perangai anak muda sekarang. satu saja doa saya "saya harap kita senantiasa dalam redha ALLAH SWT " . anak muda sekarang bercinta, kalau perempuan itu bagaikan tiada malu. sya yang melihat pula menjadi panas muka, yang lelaki lansung tidak menghormati si akhwat. subhanallah dunia akhir zaman bukan?

okay, berbalik kepada tajuk entri 
"wanita" 

teringat saya nasyid daripada kumpulan DeHearty
tercipta engkau dari rusuk lelaki
bukan dari kaki untuk dialasi
bukan dari kepala untuk dijunjung
tapi dekat dibahu untuk dilindung
dekat jua dihati untuk dikasihi
engkaulah wanita hiasan duniawi

awak, jangan terlalu rapat dengan saya. sebab nanti saya akan jatuh hati dengan awak. awak tahu, hati perempuan ini mudah tersentuh?? awak jangan terlalu baik dengan saya, sebab nanti saya akan mula suka pada awak. awak janganlah text saya kalau awak tak ada apa-apa yang penting sebab nanti saya akan jadi rindu pada awak. itu belum masuk tentang zina hati ( rindu kepada bukan muhrim ialah antara contoh zina hati) 

awak, jangan buat saya terlalu gembira dengan perhatian yang awak berikan pada saya, tolonglah...
saya tak dapat mengelak dari menyenanginya. Saya tahu, walaupun awak layan saya macam tu, awak anggap saya kawan je kan? awak, saya nak bagitahu awak, perempuan hati mereka lembut, cepat tersentuh. bila saya dah start suka dekat awak, baru awak cakap awak anggap saya macam kawan je. bila saya dah start sayang pada awak, baru awak cakap kita just kawan je. sekarang baru saya faham kenapa ALLAH dah tetapkan garis panduan dalam hubungan sesama muslimin dan muslimat. sebab ALLAH tak nak saya dan perempuan lain terluka kerana wanita hanya punyai satu cinta~~

" tell the believing men to lower their gaze and be modest. that is purer for them. ALLAH is Aware of what they do. and tell the believing women to lower their gaze and be modest (An-Nur 30-31) "
ALLAH sudah banyak peringatkan kita tentang perhubungan antara lain jantina ini. tapi susahnya kita nak faham bukan? (alahai termasuklah diri ini) bila mana kita menjaga pandangan, kelakuan kita InsyaALLAH akan terjaga. benda ini nampak je remeh, kecil je tapi impact dia sangat besar. jadi wahai kaum adam, kaum hawa jagalah kelakuaanmu.

"perempuan yang baik untuk lelaki yang baik! " yes! itu janji ALLAH. jangan sesekali denykan fakta itu, dan wahai kaum wanita kalian ingatlah sejahat mana pun lelaki itu, seteruk mana pun perangainya. mereka tetap akan mencari perempuan yang baik untuk menjadi suri hidup mereka. maka wanita, tutuplah auratmu seeloknya. jangalah peragakan auratmu untuk tontonan kaum adam diluar sana. jangan letak dirimu serendah rumput diatas tanah. jadilah sepeti pohon semalu, bukan ke indah pekertinya?? ia memepengaruhi kehidupan kita. jadi jaga hati, jangan biarkan hati bermaharajalela mentadbir diri kita.

avoid ikhtilat

bukan apa sahabat sekalian, kadang-kadang orang itu layan kita biasa-biasa saja macam kebanyakan sahabat mereka. tapi disebabkan hati perempuan ini mudah tersentuh, maka perempuan akan jadi mudah jatuh cinta, sayang dan sebagainya. so, beware girls. the heart is fragile, handle with care. ( ingat barangan kaca saja "handle with care" hati perempuan tu lagi bernilai dari kaca )

" there must be certain distance between car for safety, as such there must be a distance between male and female for safety "

lately, saya sering melihat couple-couple yang bagaikan belangkas. ya ALLAH daripada buat dosa macam itu, lebih baik nikah kan? apa salahnya kalau nikah di awal usia? tak sedia? aik aik bercinta tu tanda dah sedialah, pergilah jumpa ibubapa. nak malu apa? benda baik bukan? bukan sahabat buat perkara tak elok.

to akhwat kalian dambakanlah sepeti ini. bila para ikhwah melihat anda, maka terdetik dihati mereka

" Dalam diam aku tertarik dengan agamanya, sifatnya, ilmunya, akhlaknya, kecantikannya, gaya pemakaiannya...Aku diam kerana aku tahu dia milik ALLAH, aku hanya perlu minta kepadaNYA....


>> Jodoh milik ALLAH, tiada lafaz cinta melainkan mendahulukan lafaz akad nikah<<


ya allah brikanlah kpda kami isteri dan anak2 kami sebaik2 pandangan dan jdikanlah kami org yg bertaqwa kepada kamu ya ALLAH. amin "



baiklah sahabat semua, sampai di sini sahaja perkongsian saya. yang baik itu datang dari ALLAH SWT dan yang salah itu dari khilaf diri saya. semoga kalian berada dalam lindungan ALLAH sentiasa. jaga iman, jaga diri baik-baik. sayang ALLAH! =D assalamualaikum

2 comments:

  1. hati wanita lebih berharga dari kaca, handle with extreme care! :)

    ReplyDelete
  2. saya suka tulisan in.. :D
    makasih ukhti, sudah menginspirasi..
    smga Allah memberkahi.. :)

    ReplyDelete